Gesprek opnemen
Het komt steeds vaker voor dat men een gesprek wil opnemen. Een gesprek opnemen houdt in: het vastleggen van een gesprek om hem later te kunnen terugluisteren. Dit kan om een gewoon gesprek gaan, maar het kan ook een telefoongesprek zijn.
Redenen gesprek opnemen
Er zijn verschillende redenen om een gesprek op te nemen. Zo nemen veel bedrijven een telefoongesprek op om later specifieke details uit het gesprek terug te kunnen luisteren zodat er niets wordt vergeten. Andere instanties nemen een telefoongesprek op omdat ze de belangrijke telefoongesprekken willen vastleggen als bewijsmateriaal. Zo zullen belangrijke afspraken en overeenkomsten nooit vergeten worden als er een opname is gemaakt van het telefoongesprek. Een andere reden voor het opnemen van een telefoongesprek is het vastleggen van bommeldingen en andere calamiteiten, zodat deze belangrijke informatie naderhand eenvoudig en snel teruggeluisterd kan worden door bijvoorbeeld Politie. Bedrijven met call centers nemen telefoongesprekken op om te kijken of een call agent goed functioneert, door de gespreksopnamen terug te luisteren en te evalueren. Gewone gesprekken worden opgenomen om later gespreksdetails niet te kunnen vergeten. Denk aan interviews, persoonlijke gesprekken en andere gesprekken die belangrijke informatie bevatten.
Hoe gesprek opnemen
Er zijn verschillende manieren hoe men een gesprek kan opnemen. Een telefoongesprek opnemen kan met behulp van een toestelrecorder die aangesloten wordt op het desbetreffende toestel. Alleen de telefoongesprekken van dat toestel worden dan opgenomen. Er zijn ook centrale recording systemen die de telefoongesprekken opnemen van meerdere telefoontoestellen, en die de telefoongesprekken opslaan in een centrale database. Gewone één op één gesprekken kunnen opgenomen worden met een kleine recorder. Vergaderingen en conferentie kunnen worden opgenomen met de Business Recorder.