Gesprekken opnemen
Het komt steeds vaker voor dat men gesprekken wil opnemen. Gesprekken opnemen houdt in: het vastleggen van gesprekken om later te kunnen terugluisteren. Dit kan om gewone gesprekken gaan, maar het kunnen ook telefoongesprekken zijn.
Redenen gesprekken opnemen
Er zijn verschillende redenen om gesprekken op te nemen. Zo nemen veel bedrijven telefoongesprekken op om later specifieke details uit gesprekken terug te kunnen luisteren zodat er niets wordt vergeten. Andere instanties nemen telefoongesprekken op omdat ze de belangrijke telefoongesprekken willen vastleggen als bewijsmateriaal. Zo zullen belangrijke afspraken en overeenkomsten nooit vergeten worden als er een opname is gemaakt van de telefoongesprekken. Een andere reden voor het opnemen van telefoongesprekken is het vastleggen van bommeldingen en andere calamiteiten, zodat deze belangrijke informatie naderhand eenvoudig en snel teruggeluisterd kan worden door bijvoorbeeld Politie. Bedrijven met call centers nemen telefoongesprekken op om te kijken of een call agent goed functioneert, door de gespreksopnamen terug te luisteren en te evalueren. Gewone gesprekken worden opgenomen om later gespreksdetails niet te kunnen vergeten. Denk aan interviews, persoonlijke gesprekken en andere gesprekken die belangrijke informatie bevatten.
Hoe gesprekken opnemen
Er zijn verschillende manieren hoe men gesprekken kan opnemen. Telefoongesprekken opnemen kan met behulp van een toestelrecorder die aangesloten wordt op het desbetreffende toestel. Alleen de telefoongesprekken van dat toestel worden dan opgenomen. Er zijn ook centrale recording systemen die de telefoongesprekken opnemen van meerdere telefoontoestellen, en die de telefoongesprekken opslaan in een centrale database. Gewone één op één gesprekken kunnen opgenomen worden met een kleine recorder. Vergaderingen en conferentie kunnen worden opgenomen met de Business Recorder.